Підвищення рівня вищої освіти в українських навчальних закладах потребує вирішення декількох питань. З одного боку, для виходу будь-якого вишу на світовий рівень потрібні значні інвестиції. З іншого, необхідно впроваджувати в навчальний процес сучасні методи викладання і запобігати «старінню знань».
На думку доктора технічних наук, декана факультету Харківського державного університету харчування і торгівлі Андрія Одарченко, професійне навчання повинне орієнтуватися на потреби роботодавців, аби забезпечити студентів роботою після здобуття освіти. Таким чином майбутні спеціалісти повинні здобувати навички не лише в аудиторіях університетів, а й безпосередньо на робочих місцях у компаніях.
В українському суспільстві практична підготовка здобувачів освіти, на жаль, знецінюється. Багато організацій не зацікавлені співпрацювати зі студентами, посилаючись на різні реальні та вигадані обставини. Держава не може на них вплинути і змусити працевлаштовувати молодих спеціалістів, оскільки більшість українських вишів — державні, а підприємства, що можуть надати студентам практичну підготовку, — приватні. Як результат, часто виробнича практика під час навчання імітується, а фахівці виходять з внз недостатньо підготовленими до потреб ринку праці.
З огляду на складні політичні й економічні умови вирішити проблему досить важко, однак, як запевняє професор, можливо.
Так, у 2018 році Міністерство освіти і науки України ухвалило концепцію дуальної освіти, яка має об’єднати навчання та роботу під час підготовки фахівців, а також допомогти майбутнім спеціалістам адаптуватися у виробничих колективах. Вона передбачає співпрацю між роботодавцями і закладами вищої освіти на взаємовигідних умовах.
Відповідно до концепції, під час навчання студент матиме змогу працювати за обраною спеціалізацією. Його посадові обов'язки будуть прописані у трудовому договорі, укладеному з організацією.
Така форма освіти не гарантує успішної кар’єри майбутньому спеціалісту, однак допоможе йому адаптуватися до першого робочого місця за фахом навчання. Хоча більшість молодих людей неодноразово змінюватимуть місця роботи і види діяльності, отримані завдяки дуальній освіті навички і практичний досвід допоможуть у розвитку кар’єри.
Отже, налагодження взаємодії із роботодавцями і забезпечення студентів подальшим працевлаштуванням допоможе вишам стати більш конкурентоспроможними, зауважує Андрій Одарченко. Окрім теоретичних знань здобувачі освіти отримають необхідний досвід для старту кар’єри, а роботодавці матимуть кваліфікованих спеціалістів з необхідним для роботи запасом вмінь без потреби перенавчати випускників.
ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин